Bellaris Media

Den universelle stemme

Gjennom Internett oppdager og oppfinner mennesker nye måter å dele relevant kunnskap på i et uhyggelig tempo. Som et direkte resultat blir markeder smartere, og de blir smartere raskere enn de fleste selskaper.

Disse markedene er samtaler. Medlemmene kommuniserer i et språk som er naturlig, åpent, ærlig, direkte, morsomt og ofte sjokkerende. Uansett om det gjelder forklaring eller klage, spøk eller alvor, den menneskelige stemme er genuin. Og den kan ikke forfalskes.

I motsetning til dette kan de fleste selskaper bare snakke med en beroligende, humørløs og monoton stemme som forteller «mission statements» og «din-telefon-er-viktig-for-oss-vennligst-vent». Samme gamle historien, fortalt med den samme stemmen og samme gamle løgnene. Det er ikke til å undres over at nettverksmarkedene ikke har respekt for selskaper som ikke kan eller vil snakke det språk som nettverkene gjør.

Det å lære seg å snakke med en menneskelig stemme er ikke noe triks man kan lære seg, like lite som selskaper kan overbevise oss om at de er menneskelige ved å mime «vi lytter til våre kunder». De vil kun bli menneskelige i det øyeblikk de lar mennesker tale sin sak.

For selv om det er mange mennesker med meningers mot i selskapene i dag, ignorerer selskapene deres evne til å levere genuin kunnskap og kjører dem i stedet gjennom den gamle kverna med «corporate statements» og homogen happy talk — én steril stemme som er like virkningsfull og troverdig som et kommunistisk massehyllest. De fornærmer bokstavelig talt intelligensen til de markedene de ønsker å tilfredsstille.

Det man ikke tenker på er at arbeidere blir hyperlinket samtidig som markedene blir det og det er defor i bedriftenes interesse å lytte til begge. Som en tommelfingerregel bør de holde seg unna, slik at intranett-ansatte kan konversere direkte med internett-markeder.

Corporate brannmurer har holdt smarte arbeidere inne og smarte markeder ute. Det kommer til å koste ekte smerte å rive disse veggene ned. Men resultatet vil være en ny type samtale. Og det vil være den mest spennende samtalen næringslivet noen gang har deltatt i.

Sorry, the comment form is closed at this time.

in touch with tomorrow